Beukennestje

Contactgegevens

Contactgegevens: 

Beukennestje
Vijfseweg 85
8793 Waregem
T 056 61 35 05
E katrien.waelkens@kindercentrum.be
W www.kindercentrum.be

Beukennestje

Technische fiche:

Capaciteit, toezicht en erkenning

Wie zijn we?: 

We heten u en uw kindje van harte welkom in het Beukennestje.

Het Beukennestje is een gezamenlijk kinderopvangproject van Kindercentrum Waregem vzw en het O.LV. van Lourdesziekenhuis. Het Beukennestje wordt vergund door Kind & Gezin en voldoet aan alle eisen die de overheid stelt rond de organisatie van groepsopvang.

Verantwoordelijke Beukennestje:

Mevr. Katrien Waelkens
056 61 35 05
katrien.waelkens@kindercentrum.be

De dagelijkse leiding is in handen van de verantwoordelijke van de opvanglocatie. Zij coördineert de (pedagogische) activiteiten, volgt de kwaliteitsvereisten op en heeft de leiding over de medewerkers. Als aanspreekpunt onderhoudt ze samen met de begeleiding het contact met de ouders, de externe instanties en derden.

Daarnaast fungeert Lien Van Ackere binnen het O.L.V. van Lourdesziekenhuis als aanspreekpunt voor het Beukennestje: lien.vanackere@ziekenhuiswaregem.be; 056 62 30 08.

In noodgevallen:
Wanneer u bij noodgevallen dringend iemand dient te bereiken en dit niet mogelijk is via de contactgegevens van het Beukennestje, gelieve dan contact op te nemen met de centrale administratie van Kindercentrum Waregem vzw, via 056 60 73 40.

Openingsuren en vakantiedagen

Hoe vraag ik een plaatsje aan?: 

Het Beukennestje is toegankelijk voor elk kind onder de drie jaar. Er worden geen kinderen gediscrimineerd op basis van cultuur, maatschappelijke afkomst, nationaliteit, geslacht, geloof of levensovertuiging.

We hanteren een voorrangsbeleid t.a.v. de medewerkers van het O.L.V. van Lourdesziekenhuis en van Kindercentrum Waregem vzw.

  • Medewerkers van zowel het O.L.V. van Lourdesziekenhuis als Kindercentrum Waregem vzw kunnen vanaf de eerste dag van de zwangerschap een kindplaatsje aanvragen. De chronologische aanmelding is hierbij bepalend. We bevelen de medewerkers aan om bij kennisname zwangerschap onmiddellijk contact op te nemen met Lien Van Ackere, zodoende de voorrangsregeling optimaal te kunnen benutten;
  • Toekomstige ouders die geen medewerker zijn van het O.L.V. van Lourdesziekenhuis of Kindercentrum Wargem vzw kunnen een kindplaats aanvragen, ten vroegste zeven maanden voor de vooropgestelde bevallingsdatum. Deze bevallingsdatum wordt geattesteerd door de gynaecoloog. Ook hier is de chronologische aanmelding richtinggevend;
  • Indien er geen plaatsjes vrij zijn, kan elke ouder zich steeds op de wachtlijst plaatsen, indien er op een bepaald moment plaatsen vrijkomen, krijgen ook de medewerkers van het O.L.V. van Lourdesziekenhuis en Kindercentrum Waregem vzw voorrang bij de invulling.

Verlofkalender

Hoeveel kost de opvang in een kinderdagverblijf?

Openingsdagen en –uren & verlofregeling: 

Van maandag t.e.m. vrijdag van 6u30 tot 18u30.

De verlofregeling ontvangt u bij inschrijving en bij het begin van elk nieuw kalenderjaar.
Daarnaast is deze informatie ook terug te vinden op het informatiebord in de inkom van de opvanglocatie.

Bijkomende kosten

Hoe werken we?: 

We stellen uw kind en u als ouder(s) centraal in onze opvang. Voor de belangrijkste werkingsprincipes, klik hier.
Onze volledige missie- en visietekst, alsook de concrete uitwerking hiervan is terug te vinden in ons kwaliteitshandboek.
Als ouder kunt u desgewenst het volledige kwaliteitshandboek inkijken, via de verantwoordelijke.

 

Zijn de kosten fiscaal aftrekbaar?

Hoe leggen we de afspraken met u vast?: 

De organisator zal slechts de opvang aanvatten mits de organisator over een administratief volledig kinddossier beschikt.

Door het ondertekenen van de schriftelijke overeenkomst gaat u als contracthouder ook akkoord met de bepalingen opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Eventuele uitzonderingen op het huishoudelijk reglement staan opgenomen in de schriftelijke overeenkomst.

 

Hoe vraag ik een plaatsje aan voor mijn kind(eren)

Is mijn kind verzekerd?: 

De organisator heeft bij KBC Verzekeringen NV, Professor Roger Van Overstraetenplein 2, 3000 Leuven, een verzekering afgesloten voor de burgerlijke aansprakelijkheid, zowel voor personeel, vrijwilligers en kinderen als de productenaansprakelijkheid voor de vzw, het personeel, vrijwilligers en de kinderen met indekking van lichamelijke, stoffelijke en onstoffelijke schade.
Polissen burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen: KBC, nr. Z9/28.969.457-0000. Aangifte van schade of ongevallen moet binnen de 24 uur na de feiten gebeuren bij de verantwoordelijke door u als contracthouder, indien niet opgemerkt en geregistreerd door het begeleidend personeel. De organisator kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij eventuele diefstal van welke aard ook. Daarnaast is de organisator niet verantwoordelijk bij breuk van, of schade aan zelf meegebrachte goederen en/of toestellen van welke aard ook. Wanneer u als contracthouder ten behoeve van uw kind goederen en/of toestellen overhandigt aan de organisator, dan gebeurt dit op eigen risico. Deze goederen en/of toestellen worden na gebruik teruggegeven aan de contracthouder in de staat waarin ze zich bevinden. Verlies of beschadiging van voornoemde goederen en/of toestellen kan nooit aanleiding geven tot het betalen van een schadevergoeding door de organisator.
 

Wens ik me op een wachtlijst te noteren

Hoeveel kost de opvang?: 

Het Beukennestje werkt met een systreem inkomenstarief, conform de bepalingen van Kind & Gezin. Dit betekent dat de contracthouders betalen voor de opvangprestaties volgens het gezinsinkomen. U berekent als contracthouder het inkomenstarief zelf met het berekeningsinstrument op de website van Kind & Gezin, en geeft het resultaat van die berekening, aan de hand van een attest van Kind & Gezin, door aan de organisator. Indien nodig kan de contracthouder steeds bij de organisator terecht met vragen of voor ondersteuning hierbij.
Als de contracthouder onjuiste informatie geeft of nalaat acturele informatie door te geven, kan Kind & Gezin een van de volgende maatregelen nemen:

- verplicht het maximumtarief laten betalen;
- het inkomenstarief opnieuw bepalen.

Het effectief te betalen deel van de ouderbijdrage per opvangdag hangt af van de verblijkfsduur per dag:
0 - 4u59*: 60% van de dagprijs
5 - 11u: 100% van de dagprijs
> 11 uur: 160% van de dagprijs

*40% dagprijs mogelijk bij 0 - 2u59 indien mijn kind reeds deeltijds naar school gaat.
Als het voor de contracthouder onmogelijk is om het berekende inkomenstarief te betalen, kan de contracthouder een individueel verminderd inkomenstarief aanvragen via het OCMW. Het OCMW beslist over dat individueel verminderd inkomenstarief op basis van objectieve criteria.

Huishoudelijk reglement

Afspraken m.b.t. optimaal klimaat in de opvang: 

Wennen in de opvang

Om de wederzijdse communicatie en afstemming tussen opvang, ouders en kind te maximaliseren wordt vóór de start van de opvang een wenmoment georganiseerd.

Breng- en haalmomenten

De toegang tot het Beukennestje is beveiligd.
U heeft als contracthouder toegang tot alle ruimtes waar uw kind verblijft. Binnen de afgesproken dag- en uurregeling kan uw kind op elk moment gebracht of afgehaald worden. Gelieve respect op te brengen voor de slaapmomenten en deze zo rustig mogelijk te laten verlopen. In het aanwezigheidsregister in de leefgroep wordt de aankomst- en vertrektijd van uw kind dagelijks genoteerd. De geregistreerde aanwezigheid wordt minimaal maandelijks nagekeken op correctheid en vervolgens bevestigd door u als contracthouder. We vragen tijd te maken voor de breng- en haalmomenten, zodat rustig informatie kan worden uitgewisseld met de begeleider.

Voeding

De maaltijden worden bereid en aangeleverd door het O.L.V. van Lourdesziekenhuis, conform de normen opgelegd door het FAVV.
Wij staan in voor een gezonde, verse en gevarieerde voeding, aangepast aan de leeftijd van het kind. Een middagmaal en vieruurtje zijn in de dagprijs voorzien. Flesvoeding en ontbijt worden steeds van thuis meegebracht.

Traktaten

Materiële traktaten zoals snoep, koeken, geschenken, … zijn niet toegelaten, voor om het even welke gelegenheid (bijv. verjaardag, afscheid, geboorte broer of zus, …).
Feestvieren kan uiteraard altijd! Feestelijke gebeurtenissen kunnen dus zeker gemeld worden aan de begeleiding, zodat we uw kind op de nodige positieve aandacht kunnen trakteren.

Kleding/wassen/verzorgen

Uw kind wordt gewassen en aangekleed naar het Beukennestje gebracht. Als ouder zorgt u er steeds voor dat er een voldoende aantal luiers en vochtige doekjes voorradig zijn. In de loop van de dag krijgen de kinderen alle nodige verzorging. Indien bijzondere verzorgingsproducten nodig zijn, brengt u die zelf mee.

Ziekte en gezondheid

Zieke kinderen kunnen niet in de opvang terecht van zodra aan één van onderstaande criteria is voldaan:

  • hun lichaamstemperatuur bedraagt 38,5°C of meer.
  • de andere kinderen in de opvang lopen gevaar, bv. bij bepaalde besmettelijke ziektes.
  • zij kunnen niet deelnemen aan de normale activiteiten van de kinderopvang wegens hun ziektetoestand.

Hierbij willen we onderstrepen dat enerzijds het belang van het kind vooropstaat en dat anderzijds ook rekening gehouden wordt met het belang van de andere opgevangen kinderen en de extra werkbelasting die de zorg van het ziek geworden kind met zich meebrengt. De organisator beslist autonoom aan de hand van voorgenoemde criteria om het kind al dan niet op te vangen, eventueel na advies te hebben ingewonnen van de arts, verbonden aan de organisatie.

Medicatie wordt ’s morgens en ’s avonds thuis toegediend. Slechts in uitzonderlijke gevallen, wanneer het kind 3 à 4 keer per dag medicatie moet worden toegediend, kan dit ’s middags en rond 16u in het Beukennestje gebeuren.
Gelieve steeds te melden bij het brengen van uw kind, indien er reeds medicatie ’s nachts of ’s morgens werd toegediend.  

In geval van een ernstig ongeval of een zorgwekkende toestand, zal onmiddellijk de huisarts van het kind verwittigd worden, in tweede instantie kan ook de arts verbonden aan de organisatie verwittigd worden.
De verantwoordelijke van het Beukennestje kan ook zelf of op advies van de dokter beslissen om het kindje onmiddellijk te laten overbrengen naar de spoedafdeling van het O.L.V. van Lourdesziekenhuis van Waregem. In dit geval wordt u als contracthouder zo snel mogelijk verwittigd.

Veiligheid

We streven maximale veiligheid na van de kinderen, ouders en medewerkers. We voldoen daartoe aan alle wettelijke veiligheidsvoorschriften, die gesteld worden in het kader van groepsopvang.
Het Beukennestje is vrij toegankelijk via de voordeur en dit van 6u30 tot 18u30. Om toegang te krijgen tot de leefgroep, vragen we om aan te bellen en zich te identificeren.

Het Beukennestje beschikt over een intern noodplan, opgemaakt in samenwerking met de dienst preventie, bescherming en welzijn van de vzw Zorggroep O.L.V. van Lourdes die dit realiseerde in samenwerking met de brandweerdiensten van de stad Waregem. Dit noodplan bevat een reeks maatregelen die we volgen bij een mogelijke crisissituatie. Het gebouw en de leefgroep zijn voorzien van brandblussers, noodverlichting en veiligheidspictogrammen.
Daarnaast plannen we geregeld een evacuatieoefening met de bedoeling iedereen zo snel mogelijk te evacueren uit de leefgroep.

Is mijn kind verzekerd

Zijn de kosten fiscaal aftrekbaar?: 

De richtlijnen van het Ministerie van Financiën vermelden dat de werkelijk betaalde kosten voor kinderopvang van kinderen tot drie jaar fiscaal aftrekbaar zijn. Extra kosten komen hiervoor niet in aanmerking. Het bedrag dat ouders kunnen inbrengen op het aangifteformulier voor de personenbelasting is beperkt tot € 11,20 per dag per kind. De organisator verbindt zich ertoe om jaarlijks kosteloos voor elk kind een fiscaal attest op te maken en per post te bezorgen aan de contracthouder. Voor een duplicaat van het fiscaal attest wordt € 10 administratiekost aangerekend. Na betaling kan dit duplicaat worden opgestuurd.
 

Verantwoordelijken en personeelsteam

Wat als uw kind naar school gaat?: 

Kinderen die vanaf 2,5 jaar deeltijds naar school gaan, kunnen dit combineren met opvang in het Beukennestje. Er wordt enkel voorzien in opvang van dit kind tijdens de dagdelen die reeds opgenomen werden in het opvangplan. Extra dagdelen opvang dienen opnieuw aangevraagd te worden. De organisator bepaalt zelf of er in deze opvang wordt voorzien of niet, volgens de bezetting.

Tijdens de schoolvakanties blijft dezelfde regeling van toepassing. Ook hier wordt enkel voorzien in opvang tijdens de dagdelen die vroeger reeds opgenomen werden in het opvangplan. Extra dagdelen opvang dienen opnieuw aangevraagd te worden. De organisator bepaalt zelf of er in deze opvang wordt voorzien of niet, volgens de bezetting.
Eenmaal uw kind voltijds elke dag, naar school gaat, kan het niet meer opgevangen worden in de voorschoolse opvanglocatie tijdens de schoolvakanties.
 

Werking en dagindeling

Bescherming van de persoonlijke levenssfeer: 

Bij inschrijving en tijdens de ganse opvangperiode van uw kind kan de organisator persoonsgegevens opvragen. Het betreft administratieve gegevens van het kind, de ouders en het gezin, en medische gegevens van het kind. Voor zover relevant voor de opvang, kan de organisator ook sociale gegevens of medische inlichtingen van andere gezinsleden registreren. Medische gegevens kunnen enkel opgevraagd worden onder de verantwoordelijkheid van een arts. Administratieve en sociale gegevens worden opgevraagd en verwerkt onder de verantwoordelijkheid van de organisator.
Bij inschrijving geeft u als contracthouder de toelating aan de organisator om deze gegevens op te vragen en te verwerken in functie van de werking. Indien de persoonsgegevens niet meer noodzakelijk zijn voor de organisator, worden deze vernietigd.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft u als contracthouder recht op toegang tot de administratieve gegevens die uw kind, uzelf of uw gezin betreffen en kunt u bijstelling ervan vragen. Naast uzelf hebben verder enkel de bevoegde medewerkers van de organisatie, toezichthouders en Kind & Gezin toegang tot deze gegevens.
De organisator verbindt er zich toe om de veiligheid en het vertrouwelijke karakter van de persoonsgegevens te waarborgen. De verantwoordelijke en kindbegeleiders delen geen informatie over uw kind of diens verblijf met derden, noch op sociale media. Zij nemen hieromtrent de nodige discretie in acht.
Via de schriftelijke overeenkomst beslist u als contracthouder zelf of er van uw kind binnen de opvang foto’s en/of videobeelden genomen mogen worden. Een selectie hiervan kan via de organisator op de website worden geplaatst. Het foto- en videomateriaal kan daarnaast voor interne vormingsdoeleinden worden benut. Het zal nooit op een andere manier of breder verspreid of gebruikt worden, tenzij hiervoor uitdrukkelijk de schriftelijke toelating wordt verkregen van de contracthouder.